wtorek, 10 marca 2015

Jak uszyć czapkę smerfetkę DIY

Sposobów na uszycie czapek jest kilka. Ja podzielę się z Wami tym, który mi osobiście przypadł najbardziej do gustu. 
W maszynie zmieniam igłę na taką do tkanin elastycznych i ustawiam ścieg overlockowy /owerlokowy . W mojej Juno Jenome E1015 jest to ścieg "F" + ustawienie "S.S"
Z materiałów użyłam: dresówki drapanej i dzianiny. Przed szyciem zostały zdekatyzowane. Jeśli maszyna stwarza Wam problemy z szyciem, można ewentualnie się wspomóc paskami papieru do pieczenia lub uzbroić ją w odpowiednią stopkę owerlokową. 


Zaczynamy od wykroju. Najlepiej posłużyć się do tego starą czapką, wydłużając odpowiednio jej wysokość.  Ewentualnie można samemu stworzyć wykrój. Tutaj szyłam akurat czapkę dla siebie więc wymiary miałam: 26cm +  26cm+3 cm wysokości. (obwód głowy mam 56-57 cm) Wycięty trójkąt ma za zadanie lepiej układać czapkę, ale wcale nie jest on konieczny. Żeby zrobić zaokrąglenie, wspomogłam się przykrywką od garnka ;) Kilka już czapek uszyłam, ale i tak nadal mam problem z jednym, idealnym wykrojem, a to dlatego, że duże znaczenie ma materiał z którego szyjemy. W przypadku tkanin bardziej podatnych na rozciąganie lepiej odjąć 2 lub 3 cm od obwodu. Trochę inny przykład: Obwód główki synka ma 51 cm i dla niego dolny wymiar wykroju ma 23,5-24 cm czyli od 51-3=48:2=24




Tkaninę zaginamy na pół i przenosimy wykrój na materiał.


Uzyskamy takie 2 wycięte kawałki jak poniżej.


Tkaniny nakładamy na siebie prawymi stronami, spinamy szpilkami i przeszywamy (czerwona linia)


Przeszywamy również wycięte wcześniej trójkąty (czerwona linia)



Uzyskujemy efekt jak na poniższym zdjęciu.



Znów nakładamy na siebie materiał prawymi stronami i przeszywamy pamiętając o pozostawieniu otworu na wywinięcie całości na drugą stronę.


Wywracamy na prawą stronę, a otwór zszywamy ręcznie. Pisałam o tym tutaj:

Gotowe :) Prawda, że banalnie proste?


Pozdrawiam Was cieplutko i życzę udanego dnia :)


Wiosna już tuż, tuż więc warto się zmobilizować i samodzielnie uszyć taki zestaw :)




P.S. Przypominam o zgłaszaniu się uczestników konkursu po wygrane :) Nie macie na to żadnego limitu czasowego, ale będzie mi łatwiej jak za jednym razem będę mogła wysłać wszystkie paczki.









69 komentarzy:

  1. Kiedyś się zastanawiałam nad tym rozcięciem u góry, ale na takie proste rozwiązanie nie wpadłam, tylko kombinowałam z jakimiś dziwnymi, aż w końcu odpuściłam... hehe :) Brawo! Wszystko super opisałaś, więc na pewno każdy sobie poradzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Bardzo się cieszę, że udało mi się to przekazać w łatwy sposób :) Pozdrawiam cieplutko :*

      Usuń
  2. Dzięki :) uszyję sobię, ale wersję krótszą, będę miała w czym biegać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super czapeczki. Skąd tkaniny? Ze stacjonarnego sklepu czy zakupione przez internet?

    OdpowiedzUsuń
  4. Mając dwie lewe ręce nawet z tak cudownym DIY nie dam rady ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. super :) dzięki za tutka,może jak w końcu kupię sobie maszynę to czapeczkę sobie uszyję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maszyna do szycia to super sprzęt :) Ale uwaga, bo bardzo wciąga :)

      Usuń
  6. A wiec jak juz tak fajnie ,dokladnie opisalas to ja sprobuje z mila checia uszyc taka czapke :)) Dziekuje za kursik :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. dziękuję :) będę próbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna, na pewno zapamiętam że dałaś taki tutorial, może kiedyś się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedługo kalendarzowa wiosna, więc czapeczka może być potrzebna :)

      Usuń
  9. A ja dzisiaj właśnie wymyśliłam sobie, że mogłabym uszyć czapkę dla córki i się zastanawiałam jak to zrobić. Dzięki Tobie już wiem, tylko się zastanawiam czy mi wyjdzie? Muszę spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale świetne! :)
    Sama może się wezmę kiedyś do roboty. :D Na wiosnę by się przydały, właśnie takie cienkie. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. świetna instrukcja ja szyłam taką bez trójkątów ale moze pokuszę się o taki wzór dla Gabi :-))
    DZIĘKI!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale super wytłumaczyłaś. Dziękuję, czekam na materiał i do roboty. Na pewno się pochwalę, bo coś czuję, że dam radę. Ale mam jeszcze pytanko co to znaczy, że materiał przed szyciem został zdekatyzowany?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyprałam i wysuszyłam go w suszarce, przez co materiał się trochę skurczył. Można zamiast tego wyprasować go z dużą ilością pary, ale moim zdaniem pranie jest bardziej skuteczne, a dodatkowo pozbywam się tego zapaszku z hurtowni. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Czyli bierzesz cały materiał i go pierzesz? W 30 stopniach?

      Usuń
    3. Właśnie robię wykrój i utknęłam na tym trójkąciku. Skąd mam wiedzieć, jaki go zrobić? Jaki kąt i głębokość? Z góry dziękuję za odp.

      Usuń
  13. Zaznaczyłam sobie środek i na jego bazie zrobiłam trójkąt. Od czubka w dół mam 5-6cm, a poziomy wymiar to ok. 4 cm. (linijkę ustawiłam na środku na 2cm i tak odmierzyłam 4)

    OdpowiedzUsuń
  14. Teraz to moja corka bedzie miala czapki we wszystkich mozliwych kolorach :) wlasnie uszylam jedna na probe dla lalki :) no banalne!!! :) i scieg kryty... idealnie wytlumaczony :) dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. jaka wysokość jest tej czapeczki 24+4 czy źle widzę ? bo mój synek ma ten sam obwód główki i bardzo chcę zrobić taką czapeczkę bo mamy kupną ale jest przymała a tutaj jest to super wytłumaczone

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam:) Jakiej tkaniny najlepiej użyć do uszycia takiej czapeczki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no tak,ale jaka? bo sa różne cieńsze grubsze.. np. http://allegro.pl/dzianina-dresowa-dresowka-petelka-wazki-obnizka-i5569608078.html ? będę szyła pierwszy raz i nei wiem w co się zaopatrzyć ..ehhhh

      Usuń
    2. Wszystko zależy od tego, na jaką porę roku ma być czapka. Na jesienną najlepszy wydaje mi się dres pętelka, 230 gr i więcej.

      Usuń
  17. Ślicznie dziękuję:*

    OdpowiedzUsuń
  18. a skąd zamawia PAni tkaniny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już różnie, ale ostatnio upodobałam sobie grupy na fb.

      Usuń
  19. Super. Właśnie o to mi chodziło :) zapraszam również na mojego bloga: www.macierzynstwo-raz.blogspot.com. Dopiero zaczynam, ale też będę wrzucać moje uszytki :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Twój blog. Nie potrafiłam "rozkminić" tego rozcięcia, a Ty to tak czytelnie opisałaś. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wpadłam szybko podziękować za tutka. Trochę spapralam wykroj ale po poprawce wyszła ok. Mam tylko jedno dziecko a to tak wciąga ze nie wiem kto te czapy będzie nosił. :) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  22. Super tutorial! Na pewno skorzystam :) zapraszam na mojego bloga: www.macierzynstwo-raz.blogspot.com - też tam opisuje szyciowe tutoriale i nie tylko!

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo Ci dziękuję. Antytalent w dziedzinie szycia dzięki tutkowi tez dał radę coś uszyć :) i nawet maszyna jeszcze żyje. http://ala-sztuka.blogspot.com/2016/01/szycie-ucze-sie.html

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam pytanko, nie mam suszarki, czy jak wypiore tkanine i wysusze na grzejniku to efekt bedzie ok ? I jak mozna wspomoc sie paskami papieru do pieczenia? :)
    Z gory dziekuje za odpowiedz - rozwniez posiadam juno janome E1015, ale to sa Nasze ''poczatki'' :)
    Dodam ze z checia czytam Twoj blog i podkradam pomysly ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To potem jeszcze najlepiej użyć żelazka :)
      Dzięki tym paskom tkanina nie "wpada" tak w maszynę.

      Usuń
  25. Super wytłumaczone ;) Dziękuję ;) Zastanawiałam się kiedyś jak estetycznie uszyć czapeczkę Synkowi ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. A czy mogę prosić o dokładne wymiary wykroju? potrzebuję taki dla dziecka 51 obwód główki. W końcu wypróbowałam swojego urodzinowego overlocka, fantastyczna rzecz. Ale czapka.... zrobiłam chyba za duże łuki i nie jest taka śliczna jak Pani :( kombinowałam, przeszywałam, ścinałam ale nie jest idealna, taka zadowalająca :(

    OdpowiedzUsuń
  27. Jak dla mnie poczatkujacej opis i zdjęcia rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam. Super blog... i super instrukcja ��
    Chcialam zapytac jak zrobic aby te czapecKi na konczach mialy takie paski innego koloru.przepraszam jestem totalnie zielona.dziekuje slicznie xx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są innego koloru, bo są dwustronne i widać troszkę środka.

      Usuń
  29. Piekne czapeczki, czy użyła Pani nitki elastycznej?

    OdpowiedzUsuń
  30. Czy to jest ściegiem prostym szyte czy zygzakiem??

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam. Od jakiej wysokości powinno się zaczynać zaokrąglenie? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hymmm.... Moje zaokrąglenie to pokrywka z małego garnka przyłożona do podanych wymiarów ;)

      Usuń
  32. dziękuję za fajną instrukcję:) Również wykorzystałam pokrywkę szyjąc czapkę dla córki:) chciałabym już zobaczyć jak w niej wygląda - ale śpi:) muszę poczekać do rana:) pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy jest potrzebna specjalna igła jeśli będę szyla dresowke + minky? Jak zrobić to by minky ze środka czapki nie wyszła na zewnątrz? Czy wystarczy minky zrobić 1 cm krótrze i po wywruceniu na prawą stronę wyrównać czapkę od środka tak by cześć dresowki weszło do środka i zapracować?

    OdpowiedzUsuń
  34. Super właśnie uszyłam czapeczkę dla synka z tego przepisu :) Mama maszynę, że tak powiem drugi raz w rękach, a czapka wyszła super ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. dzięki za wpis, uszyłam dziś czapeczkę i szalik mojemu prawie półrocznemu synkowi:)

    OdpowiedzUsuń
  36. Dzięki za ten post!!! Zaraz zabieram się do pracy

    OdpowiedzUsuń